Steeds meer winkelketens zetten social media in
Veel grote winkelketens testen actief de mogelijkheden van verschillende social media als marketingkanaal. Meer dan tachtig procent van de retailers is actief in social media zoals Twitter en Facebook, direct of indirect. Hiervan geeft dertig procent aan actief te zijn met Twitter of Hyves door een link te plaatsen op zijn eigen website.
De overige vijftig procent is vertegenwoordigd met bijvoorbeeld Twitter-pagina's van franchisenemers, Hyves voor werknemers of initiatieven die niet gelinkt zijn vanaf de eigen website. Dat is direct een duidelijk manco. Consumenten kunnen niet goed zien of Facebook-pagina's of Twitter-nieuws wel of niet door de retailer zelf geautoriseerd zijn. Albert Heijn heeft bijna 35 duizend fans op Hyves, Bijenkorf heeft meer dan tienduizend fans op Facebook en HEMA is de 4000 followers op Twitter voorbij: maar wie dirigeert die communities?
Twitter Top-7*
8769 T-Mobile
5094 Bijenkorf
4336 HEMA
2884 Selexyz
1676 Free Record Shop
1387 ETOS
1038 Vodafone
Facebook Top-7*
10048 Bijenkorf
6476 Albert Heijn
5580 The Body Shop
4674 HEMA
3453 ETOS
2534 ICI Paris XL
2153 WE Fashion
Hyves Top-6*
34882 Albert Heijn
20696 Hunkemoller
18306 Vero Moda
16892 LIEF! Lifestyle
9634 Mango
8819 Bruna
* Nederlandse initiatieven, gemeten in december 2010
Bron : EtailTrends
Geen opmerkingen:
Een reactie posten