donderdag 6 januari 2011

Social Media breekt definitief door in 2011

Ruim driekwart (78%) van de Nederlandse marketeers en communicatiemanagers is van plan in 2011 meer budget vrij te maken voor social media. Dit concludeert Lewis PR na ondervraging van 96 Nederlandse marketing- en communicatiemanagers. LinkedIn en Twitter zijn favoriet, gevolgd door YouTube.


69% gaat meer geld uitgeven aan LinkedIn en aan Twitter, 43% wil de aanwezigheid op YouTube vergroten en 40% ziet brood in de toenemende populariteit van Facebook in Nederland. Over Hyves zijn de meningen verdeeld: 16% gaat er meer in investeren, 13% evenveel, maar ook 13% minder.

88% Geeft aan als belangrijkste doelstelling bij social media ‘interactie met de doelgroep’ voor ogen te hebben, gevolgd door algemene branding/naamsbekendheid (81%). Voor de helft van de respondenten is lead generatie een belangrijk motief om te investeren in social media.

‘Deze cijfers staven wat wij zelf waarnemen in de markt op dit moment, namelijk dat social media een nieuwe fase ingaat in 2011. Na jaren eraan te hebben gesnuffeld of er al volop mee te hebben geëxperimenteerd, zijn bijna alle bedrijven nu vast voornemens om in 2011 social media serieuzer in te zetten als onderdeel van hun communicatie en/of marketingcampagne,’ zegt Yvonne van Bokhoven, VP Western Europe, Lewis PR.

Dat het budget voor Social Media nog relatief klein is, wordt toegeschreven aan gebrek aan kennis op dit gebied. Met name Nederland ligt verhoudingsgewijs nog enigszins achter maar lijkt dus in 2011 de inhaalslag te gaan maken.

1 opmerking:

  1. Henk Jan de Koning6 januari 2011 om 16:10

    Wij zijn in 2010 begonnen met het integreren van Social Media in ons bedrijf. Na een wat stroeve start is het niet meer weg te denken. Ondersteun door korte virals op het internet via ons eigen filmkanaal is het rendement dat wij als merk uit Social Media halen enorm.

    BeantwoordenVerwijderen